A Fruska Gyermekotthon és tevékenységeinek bemutatása
A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Gyermekvédelmi Központ és Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat (a továbbiakban: BAZMGYK és TGYSZ) szakellátási feladatait ellátó egyik gyermekotthona a Fruska Gyermekotthon.
Működési engedélyben meghatározott létszám: 36 fő (3 X 12)
Az elhelyezett gyermekek és fiatalok nevelését, gondozását három családias jellegű csoportban biztosítjuk:
- Kisasszony fészek családias csoport
- Napsugár lak családias csoport
- Tini tanya családias csoport
A csoportok életkor szerint vegyes, nemek szerint heterogén összetételűek.
Szakmailag önállóan szervezi, koordinálja az ellátottak gondozását, nevelését a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt) és a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM (a továbbiakban: NM rendelet) rendelet alapján.
Alapvető feladatunk a biztonságot nyújtó ellátás, a családi kapcsolatok erősítése, fenntartása, a munkahelyi és önálló életre történő felkészítés, igény és a jogszabályi feltételek esetén utógondozás.
Kiemelt feladatunk az iskolára való felkészítés, a pályaválasztás, a pályaorientáció illetve az önálló tanulás megtanítása, segítése, a praktikus ismeretek elsajátíttatása, jártasságok, készségek, szokások kialakítása.
Mindhárom csoportban vannak tehetséges gyermekek, elsősorban sport- és művészetek terén. Tehetséggondozásukra nagy gondot fordítunk, támogatjuk őket különböző városi tevékenységekben való részvételben. Szakkörökre, tagozatos osztályba járnak, több helyi – városi – megyei - országos versenyen vettek/vesznek részt, ahol szép sikereket értek el.
Fejlesztjük az önértékelés, a kommunikációs készségeiket, a konfliktus kezelés agresszivitás nélküli megvalósítását, alkalmazzuk a mediáció elméleti, gyakorlati módszereit, eszközeit.
Nevelés-személyiségfejlesztés terén a 13-17 éves korosztályra kiemelt figyelmet fordítunk, új módszerek, eszközök felkutatásával törekszünk az eredményesebb nevelésükre.
Fontos feladatunk a „valós életre” való felkészítés, az akadályok, nehézségek leküzdésére, megoldására való felkészítés, a családi életre, gyermeknevelésre, foglalkoztathatóságra való felkészítés.
A Fruska Gyermekotthon szervezeti felépítése:

Gyámhivatali határozat alapján befogadja a 18-24 (25) éves fiatalokat s végzi utógondozói ellátásukat. A különleges ellátást igénylő, a tartósan beteg és enyhén fogyatékos gyermekek integrált ellátását biztosítja.
Cél továbbá, hogy az egyéni gondozási-nevelési tervekben foglaltakból rá vonatkozó feladatokat teljesítse, így különösen hogy a gyermekek és a fiatalok hozzájussanak:
- személyiségük harmonikus fejlődéséhez, szükség esetén személyiségkorrekcióhoz, személyiségfejlesztéshez, tehetséggondozáshoz,
- a neveléshez, oktatáshoz, gondozáshoz,
- az egészségügyi ellátáshoz,
- a gyógypedagógiai vagy egyéb speciális ellátáshoz, fejlesztéshez, korrekcióhoz,
- életre történő felkészítéshez, foglalkoztatás, munkavállalás előkészítéséhez,
- a szabadidő tartalmas eltöltéséhez, kulturális és sport javakhoz,
Felkészítse őket:
- a pályaválasztásra,
- álláskeresésre, munkahelyi beilleszkedésre,
- az önálló és felelősségteljes életre,
Kapcsolatot tartson:
- a növendékek hozzátartozóival, vérszerinti szülőkkel, rokonokkal,
- iskolájával, óvodájával,
- munkahelyével, munkaügyi szervezettel,
- a gyermek érdekében eljáró vagy kapcsolatot tartó hatóságokkal, intézményekkel, civil, egyházi, társadalmi szervezetekkel,
Szemlélet, eszközrendszer:
- elfogadás
- hitelesség
- következetesség
- bizalom
- biztonság
- szeretettel
- megértés
- demokratizmus
mint alapvető értékek kell, hogy szerepeljenek.
A szolgáltatás:
Alapvető tételként kell kezelni s a gyakorlatban eredményesen alkalmazni: a családjából kiemelt gyermek-fiatal elhelyezése, gondozása, nevelése a legkevesebb sérülést okozza és segítse a családi szocializációt, ha nem is pótolni, de helyettesíteni akarja és ezzel együtt – párhuzamosan – segítse elő a gondozásból való kikerülés sikerességét, felkészítését a gyermeknek a hazakerülésre, önálló életkezdésre, utógondozásra
Ennek érdekében:
- az intézményes rendszerbe került gyermek családjának segítése, a gyermekjóléti szolgálattal együttműködve
- a család elő- illetve felkészítése a gyermek visszafogadására
- fontos a gyermekotthon, csoportok nyitottsága a közvetlen társadalmi környezettel való élő kapcsolat, a szegregáció elkerülése
- elvként és a gyakorlatban megvalósítandónak kell tekinteni azt a tételt, miszerint minimális időre kell csökkenteni a gyermekotthonban töltendő időt – ennek érdekében élővé kell tenni a családi kapcsolattartást
- a gyermek kiemelése a családból, a környezet változása traumatizáló hatású, ennek csökkentése, elkerülése alapvető eleme munkánknak
- fontos a jó előkészítettség, ha már a kiemelésnek meg kell történnie
- alapvető a gyámhivatallal, a szakszolgálattal való együttműködés
- az új otthonba, csoportba kerülés első benyomása kihat a későbbi időre is, a kialakult krízishelyzet (kiemelés) tele van feszültséggel, fokozott érzékenységgel, ezért is maradandók az ilyenkor ért hatások
Individuum nevelés érdekében alapvető feladataink:
- biztosítani kell a stabil szubjektív, szociális és tárgyi környezetet, a megfelelő humanisztikus szemlélettel
- a gyermekek részére alapvető feltétel a személyes élettér és személyes tulajdonú tárgyak, eszközök biztosítása
- rugalmas, szakszerű helyi és egyéni gondozási-nevelési terv kidolgozása, gyakorlati megvalósítása
- a csoportok szintjén szabályozott napirend, házirend, szokásrendszer, önálló „arculatok” kialakítása
- a családi szocializáció helyi rendszeréhez kapcsolódó, az önállóságot segítő önálló családgondozási funkció feltételeinek biztosítása a csoportgazdálkodásban
Az individuumra ható nevelés feltételezi az alábbi tételek meglétét:
- a személyiség lehetőség szerinti teljes körű ismeretét, beleértve a gyermek anamnesztikus adatait, családi hátterét
- személyiségfejlesztő – nevelőmunka alapjaként kell kezelni a gyermek pozitív tulajdonságainak kiemelését, megerősítését, melyekre lehet az egyéni fejlesztési tervet építeni
- az egyéni fejlesztési tervek, programok együttműködve készüljenek a gyermekkel, közösen kerüljenek meghatározásra a fejlesztendő területek, a fejlesztés üteme, az elérendő cél
- e feladatoknak fokozatosan be kell épülnie a családcsoportok mindennapi pedagógiai, szocializációs munkájába
Az aktuális személyiségállapotú gyermekek személyiségfejlesztés terén jelentkező problémák, melyek fejlesztése kiemelten fontos feladat:
- kapcsolatteremtő és megtartó képesség
- alapvető szükségletek, vágyak azonnali kielégítésének időbeni elhalasztása – ne csak az aktuális élmény vezérelje a gyereket!
- a tanuláshoz, a tartós munkavégzéshez szükséges pszichés és fizikai teherbíró képességek kialakítása
- alacsony, de állandó feszültségszint elviselése
- önismeret, önbecsülés, önmagáért való felelősségtudat kialakítása, fejlesztése, aktuális szinten tartása
Ennek érdekében:
- továbbra is szerepet kell adni a tevékenykedtetésen alapuló személyiségfejlesztésnek
- az egyes szakmai ellátó területek önállóan is, együttműködve is biztosítsák a gyermeki tevékenykedtet és házon belüli és kívüli sokirányú lehetőségeit
- kapjon nagyobb szerepet a fejlesztő játékok, a manuális és kreatív tevékenységek, a sport, zene, művészeti
- kerüljön előtérbe a tehetség felismerése, fejlesztése
A célok elérése érdekében a gyermekotthon szolgáltatásai:
- esetkezelő,
- gondozási-nevelési,
- rekreációs,
- egészségügyi,
- étkeztetési szolgáltatást nyújt,
- kialakítja a napi élet gyakorlatát,
- széles körű kapcsolatrendszert épít ki a gyermekjóléti és gyermekvédelmi hálózatban tevékenykedő társintézményekkel, köznevelési intézményekkel, munkahelyekkel, támogatókkal, egyéb szolgáltatókkal, elősegíti külföldi kapcsolatok kialakítását,